Skip to content

Når byudvikling ikke alene skabes af byggebranchen

4. januar 2012

Så længe det er kultur og kunst, der skal bruges som drivere i byen, er de fleste arkitekter og planlæggere med på ideen. Men nogengange er det kommercielle tiltag og så er det somom det bliver meget sværere

Sålænge det er kultur og kunsttiltag, der skal være byens drivere er der sjældent modstand hos planlæggerne, men nogengange er det mere kommercielle tiltag, der skal til for at få gang i udviklingen – sådan er det

En skræmmende tanke for nogen netop i byggebranchen: arkitekter, planlæggere, trafikfolk og andre står for skud her. Er det overhovedet muligt at skabe udvikling på andre skuldre end bygningernes, pladsernes og gadens rums?

Og hvis ja, er det så alene gjort med at invitere de omkringboende på kaffe og kyle post-it sedler i regnbuens krappe neonfarver på væggen, tage nogle snap-shots og så melde tilbage at der har været dialog og inddragelse?

Tendentiøse spørgsmål er ofte irriterende og svarønsket forudsigeligt. Men spørgsmålet stilles fordi mange byer jo står med et stærkt ønske om at skabe bedre rammer for byens indbyggere og for de besøgende udefra man rigtig gerne vil have til at frekventere butikker, cafeer  og kunsthuse OG som man også gerne vil have er i byen på den gode måde.

Liv i byen, omsætning i butikkerne, tryghed i gaden – en spiralbevægelse, der gerne skulle bevæge sig opad, for så har man en by i vækst – og det vil mange gerne have.

Investeringer i byudvikling er ofte godt givet ud, men det er også et langt træk. Byer har det med ikke at vokse over en nat – så uanset om jeg tager fejl, at byudvikling kun kan skabes ved nye eller nytænkte anlæg og bygninger, så må noget også til ind i mellem og på vejen osv.

Og hvor kompetencerne indenfor dialog med omkringboende – som vi jo alle i en eller anden forstand er – er klart tilstede hos flere firmaer, skal man nogen gange se noget længere efter de, der kan bidrage lige så fuldgyldigt og meningsfyldt indenfor forretningsudvikling, værdisikring/skabelse i en bys udvikling.

Men det må til – dialogen med developere, investeringskyndige- og villige må meget længere frem i planlægningsfaserne, hvis der skal skabes udvikling i en tid, hvor pengene ikke bare strømmer ind i kassen (om de nogensinde gjorde det!)

Ud med ulysten til det kommercielle marked og ind med en afsøgning af det fælles potentiale der må ligge i at bringe energien fra kunst og kommercialitet ind i samme projekt

 

Reklamer
No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: